De Servaas brug in Maastricht 2017
Het Station van Rijssen 2022
Plitvice watervallen Kroatië 2014

Vakantie Kroatië 2014

We zijn vertrokken op Zondag 20 juli 2014 voor onze vakantie voor dit jaar naar bestemming Camping AutoCamp Marin een SVR camping aan de Adriatische kust in Pakostane Kroatië, dit doen we uiteraard in stappen maar wel direct er naar toe en daar blijven we 8 dagen vakantie houden en vertrekken dan weer via Slovenië, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en dan weer terug in Nederland. Na onderweg ook gestopt te hebben voor de koffie en broodjes natuurlijk, is onze eerste camperplaats na een onrustige ( file auto ongeluk) zondag op de weg in Dettelbach aan de rivier de Main (Duitsland)Heerlijk uitrusten van de autorit ruim 500 km Na een nacht van regen en regen en heerlijk geslapen te hebben zijn we ’s morgen vroeg weer op pad gegaan (08.00) voor de tweede etappe richting Pettenbach daar hebben we onverwachts gestaan omdat ik geen zin had om weer 560 km te reiden ik vond 300 km voldoende hier hebben we op een mooie camping gestaan.Na weer een middag en nacht met regen en weer heerlijk geslapen te hebben zijn we om 09.30 vertrokken naar Unterschwarza aan de Oostenrijkse grens met Slovenië op een camperplaats nabij het restaurant Dorfheuriger van Thomas en Ulli het was daar echt genieten een mooie plaats en ’s avonds heerlijk gegeten in het restaurant voor we op deze camping kwamen stonden we eerst op een camping in Gamlits 12 km terug maar daar was het niets en zijn we door gereden naar Unterschwarza gelukkig hebben we deze beslissing genomen. Woensdagmorgen vroeg opstaan want we gaan door naar het Nationaal Park Plitvicka Jezera met al zijn meren en watervallen in Kroatië.

Aan de rivier de Main
Camperplaats in Unterschwarza
Djoeck en toby uitgelaten

Ik stond al om 06.00 uur onder de douche heerlijk, toen heb mam broodjes gebakken en om 07.15 stond de bakker voor de deur broodje gekocht voor de middag en natuurlijk een stukje gebak voor vanavond. Daarna eerst de camper verzorgen schoon water vullen en vuil water lozen en toen zijn we om 08.30 vertrokken richting Maribor in Slovenië met alle paspoort controles en tolwegen waar wij niets hoefde te betalen (vanwege het vignet) reden we om 09.31 Slovenië weer uit en konden we weer opnieuw beginnen met de controles van de passen en nu moesten we wel tol betalen in Kroatië een keer 73 kuna (9.45€) en een keer 34 kuna (4.45€) met de Visa want Kuna’s hadden we niet en is ook makkelijker bij zo’n tolpoort. wat ik wel moet zeggen heel mooie wegen in zowel Slovenië als in Kroatië super, verder kijk je om je heen en zie je in Slovenië eigenlijk het zelfde als in Nederland langs de snelwegen overal industrie dorpen maar in Kroatië is het toch iets anders daar zie je de armoe langs de weg zitten in kleine stalletjes met een zakje paddenstoelen of een emmertje met bloemen en het meest oude vrouwtjes. Maar goed we staan nu op camping Cvetkovic we werden vriendelijk ontvangen door een voetbal gek van het Nederlands elftal en hij kon een paar zinnetjes in het Nederlands want hij was in Boxmeer geweest zij hij. Maar goed wij de camping op met de camper en we moesten naar boven , nou daar kon ik niet op de plek komen vanwege het natte wegdek slippen als een gek en toen besloten dat we beneden gingen staan op de stenen dat was veel beter voor de rest is het een prima kleine camper plek, schone toilet en douche wel klein maar toereikend. Verder hebben we internet en stroom voor niets en we worden morgen gebracht en gehaald naar het Park en dat alles voor 10€ p/p.

Camperplaats Plitvicka Jezera
Plitvicka Jezera Meren
Trees bij de Plitvice meren Kroatië
Stef bij de Plitvice meren Kroatië

25 juli normaal opgestaan en om 08.50 uitgezwaaid van camping Cvetkovic, onderweg goede wegen bereden daar kan bv België niet aan tippen helemaal top. om 11.30 kwamen we aan op de SVR camping van Fred en Marica Meijer. Ook hier werden we weer vriendelijk ontvangen leuke camping met veel Nederlanders een enkele Duitser, Italiaan of Belg maar heel gemoedelijk bij aankomst mooi weer maar de volgende dagen een beetje wisselvallig met zaterdagavond een heftige onweersbui die we al uren van te voren aan zagen komen vanuit zee. we staan zeggen en schrijven 30 meter van de kust af en een heel mooie kust met in zee allemaal keien dus maar goed dat we zwemschoentjes bij ons hadden,Trees gelijk bij de eerste duik ging ze in een zee egel staan en dat deed even zeer maar ik heb de pen eruit getrokken en ze had er geen last meer van. Zondag 3 augustus gaan we weer richting huis we rijden dan naar Senj aan de kust ook in Kroatië dan staan we in de haven van Senj schijn een mooi stadje te wezen we zullen zien. We vertrokken om 09.00 naar de camperplaats in Senj, onderweg een stuk door het binnenland gereden waar nog duidelijk de tekenen van de oorlog aanwezig is kapot geschoten huizen en verbranden huizen ze staan er nog steeds, nog een bakkie gedaan bij een wegrestaurantje en toen naar de camperplaats. Daar aangekomen was hij bom vol en we konden de camper nergens kwijt toen maar door gegaan ±15 km verder een autocamp waar we een schitterend plekje vonden aan zee en aan de overkant van de baai zat een restaurantje waar we ons dik hebben gegeten aan worstjes , satè, koteletjes en natuurlijk pomfrietekes voor maar liefs 200 kuna ± 26€ heerlijk was het. 04 augustus 08.00 vertrokken naar Dornberk in Slovenië 182 km helemaal binnendoor heerlijk en weer veel gezien en meegemaakt rond 10.00 uur passeren we de grens Kroatië/Slovenië en druk dat het was om Kroatië in te gaan allemaal uit Italië. Wij moesten onze ID laten zien en konden gelijk door het was een mooie rit door bossen en leuke dorpjes. Alleen de laatste 2 kilometers waren even zweten we moesten door een tunneltje onder het spoor door en dat was aangegeven met 1.99 mtr breed en wij zijn 2.20 mtr breed dus Trees eruit en gekeken het gaat zij ze en de spiegel aan èèn kant ingeklapt en gaan met die banaan het ging precies sorry we hebben wegens de stress geen foto genomen maar het was even zweten. we staan nu in Dornberk bij een wijnboer heerlijk rustig met zwembad (je) maar wel lekker voor de lieve somma van 20 € en daar zit alles bij in. en we kunnen aanschuiven aan tafel bij de gastheer voor 35€ p/p dus weer uit eten vanavond. Heerlijk exclusief gegeten de gastheer was kok geweest en wou iets voor zich zelf gaan beginnen zijn vader is wijnboer in Slovenië en heeft zijn naam Saksida aan de wijn/druif gegeven, dit hebben ze samen gevoegd tot een wijnproeverij, restaurant en camperplaats. ik heb ’s avonds heerlijk geproefd van de heerlijke wijn ik heb dan ook een paar flessen witte en rosè mee genomen voor thuis.

Plitvice watervallen
SVR Autocamp Marin
Stef even een afkoeling halen
Camping Punta Povile op de terug we
Bloemen eten op Camperplaats in Slovenië[
Koeien op de weg bij Gerlos
Onderweg wat eten

Dinsdag 5 augustus 08.47 het is mooi weer en we vertrekken richting Oostenrijk via Italië naar het plaatsje Kotschach Mauthen in Karintiën  het was heel mooi onderweg vooral toen we dicht bij de Julische Alpen kwamen ± 11.30 we stoppen even voor koffie met wat lekkers in het plaatsje Zaga (Slovenië) ± 12.30 rijden we Italië binnen voor ongeveer 40 km 13.05 rijden we alweer in Oostenrijk in het Gailtal. Onderweg in de afdaling naar Feistritz eerst even wat eten, dat kan gewoon in Oostenrijk dan weer verder naar de camping Alpencamp Karnten in Kotschach Mauthen daar komen we om ± 15.00 aan wat een vreselijke camping het plaatje maakt het weer mooier dan het in werkelijkheid is op internet haring aan haring en vol met Nederlanders met kleine kinderen joh wat moet je hier doen met die kinderen gelukkig kunnen we maar èèn nacht staan want mijn opvolger heeft deze plek vanaf de volgende dag gereserveerd “gelukkig” .

Woensdag 6 augustus weer vertrokken om ± 09.00 richting deond 11.30 kwamen we aan op de SVR camping van Fred en Marica Meijer. Ook hier werden we weer vriendelijk ontvangen leuke camping met veel Nederlanders een enkele Duitser, Italiaan of Belg maar heel gemoedelijk bij aankomst mooi weer maar de volgende dagen een beetje wisselvallig met zaterdagavond een heftige onweersbui die we al uren van te voren aan zagen komen vanuit zee. we staan zeggen en schrijven 30 meter van de kust af en een heel mooie kust met in zee allemaal keien dus maar goed dat we zwemschoentjes bij ons hadden, Trees gelijk bij de eerste duik ging ze in een zee egel staan en dat deed even zeer maar ik heb de pen eruit getrokken en ze had er geen last meer van.

Donderdag 7 augustus we vertrekken om 10 uur naar de volgende plaats vanwege het weer want eigenlijk was de planning om 8 augustus uit Neukirchen te vertrekken maar het is echt waardeloos weer dus weer verder. onderweg veel klimmen en natuurlijk net als in Gerlos 2 jaar terug weer koeien op ons pad maar wel leuk hoor. We doen onderweg even boodschappen bij de spar zo zijn we weer een paar dage voorzien van allerlei lekkernijen zoals vlees en toetjes op naar het Duitse Garmisch-Partenkirchen. We komen rond 14.15 aan op de camperplaats bij een kabelbaan die je naar en hoogt brengt van 1800 meter, maar dat doen we niet zij Trees we zijn al hoog genoeg geweest dus we blijven beneden morgen naar het stadje besluiten we dus als het weer mee zit blijven we hier twee nachten staan. En na een goede nachtrust en gegeten te hebben gaan we op pad met de gratis bus (zit in de prijs) naar Garmisch-Partenkirchen dit zijn eigenlijk 2 dorpen aan elkaar geplakt vandaar de gezamenlijke naam, we gaan eerst naar Partenkirchen wat eigenlijk het oudste gedeelte is van de twee dorpen daar doen we een bakkie. en gaan daarna verder naar Garmisch we hebben daar gegeten het was heel gezellig maar ook een mooi kerkje ook van binnen goud goud en nog eens goud wat de klok slaat. Zaterdag 9 augustus na eerst de camper te hebben verzorgd vertrekken we richting de Boden zee naar het plaatsje Stetten, naar een volle maar mooie camperplaats waar we de nacht door brengen. Zondag 10 augustus we vertrekken vroeg 08.25 richting Alpirsbach althans dat dacht ik maar onderweg kwam ik tot de conclusie dat ik de tomtom verkeerd had ingesteld we moesten gelukkig wel deze kant op maar als ik niet op tijd naar de borden had gekeken waren we wel te ver gereden dus de tomtom overnieuw ingesteld en toen helemaal binnendoor gereden zodoende kwamen we op 40 km voor de camping in Alpirsbach bij een heerlijke koffiecorner terecht waar we koffie met wat lekkers hebben gedronken. toen weer helemaal binnendoor naar de camping gegaan hele mooie route. we kwamen om 11.35 aan op de camping een leuke kleine camping met alles er op en er aan mooi sanitair en we konden er zelfs patat krijgen met curry worst heerlijk hier blijven we twee dagen dus we staan er nog en zijn vandaag het stadje in geweest en bij het klooster geweest waar ook het plaatselijke bier wordt gebrouwen en een lekker biertje we werden trouwen bij binnenkomst getrakteerd op twee biertjes die in het klooster waren gebrouwen. ook was er een mooie winkel met een hele variatie van diverse chocolaatjes lijkt me heerlijk ??. na koffie gedronken te hebben met chocolade taart zijn we verder het stadje ingegaan en weer naar de camping gelopen. Dinsdag 12 augustus we vertrekken na twee dagen in Alpirsbach gestaan te hebben en Trees haar wasjes daar gedaan zitten we nu op weg naar Hornbach in de Duitse deelstaat Rhineland-Palatinate tegen de Franse grens we gaan helemaal binnendoor dus we komen ook een stuk door Frankrijk onderweg lekker koffie gezet op de parkeerplaats van de Lidl want we konden geen restaurant of zo iets vinden waar we koffie konden drinken. Dit was een rustige maar mooie camperplaats en heerlijk gegeten in het plaatselijke restaurant 100 meter verder dan de camperplaats. Woensdag 13 augustus naar Heiderscheid camperplaats Fuussekaul onderweg begon het al diverse malen te regenen en eigenlijk wat het saai weer, daar aan gekomen en we stonden net begon het ook te regenen en daar kwamen we ook tot de ontdekking dat het achterraam lekte en behoorlijk. toen het even droog was me aangemeld en gelijk even mijn eerste krantje en broodjes gehaald in de winkel aldaar. Stefan had het al gezegd dat het niet veel beter was in Nederland dus wat gaan we doen we zouden gaan fietsen rondom Lottum in Noord Limburg maar we besloten om dat niet te doen het werd slecht weer en dat zou ook in het weekend zo zijn dus hebben we besloten om naar huis te rijden vanaf Heiderscheid dus Donderdag 14 augustus zijn we naar Odijk gereden we waren rond 14.30 thuis van een heerlijke vakantie in Kroatië en 8 andere landen die we hebben aangedaan.  Inmiddels is de camper van binnen al weer schoongemaakt door Trees en heb ik de schuur schoon gemaakt, nu nog even wachten op de camper dealer wachten voor een nieuw raamrubber dan kunnen we weer lekker gaan uit kijken naar nog wat weekendjes fietsen in Nederland dit jaar.

Grossglockner Hochalpenstrasse
Grossglockner
Trees in de sneeuw met de hondjes
Stef in de sneeuw met de hondjes