De Servaas brug in Maastricht 2017
Het Station van Rijssen 2022
Plitvice watervallen Kroatië 2014

Vakantie 2018 Nederland

We waren van plan om naar Frankrijk te gaan via Normandië en Bretagne via de Loire en Luxemburg weer naar huis  ± 3200 km maaar zo veranderlijk we zijn blijven we in Nederland en zitten nu op camping Bij `t Ven in Vledderveen Drenthe we hebben heerlijk weer gemiddeld 28 graden en volop zon. Dus lekker fietsen we hebben nu in 2 dagen ruim 100 km gefietst hieronder de foto`s en verslag waar we zijn heen gefietst.

Camping Bij het Ven
Ons plekje op de camping

Maandag 30 juli we hebben heerlijk geslapen en vanwege de hond ben ik er vroeg uit rond 0.730 uur elke dag jaaaa onze hond houd van stipte tijd maar dat geef niet ga ik een krantje halen of alles vast klaarzetten voor de fietstocht dit keer beginnen we aan een route dwars door het Nationale park het Drents Friese Wold zoals het genoemd wordt, nou het is er prachtig ook nu het zo droog is er lopen schaapjes en op zicht is het park heel mooi met vennen enz enz.

Uitkijk toren
Trees beneden aan de uitkijk toren
Ook de schapen hebben het warm

En natuurlijk ook mooie dorpjes en best wel veel over de oorlogstijd en dan in de vorm het verzet en onderduik plaatsen, maar ook veel over de kolonie en over de veen stekers die hier woonde in de nu heel mooie huisjes. we hebben nu 3 fietstochten gedaan van ± 60 km  en hebben veel gezien hier en het is voor herhaling vatbaar want het is hier heel mooi in deze omgeving we zaten in Vledderveen nou daar is niets te beleven maar 2 km verder ligt Vledder en dat is een leuk dorp, morgen zaterdag 4 augustus vertrekken we naar Idzega dat is 70 km verder in Friesland tussen de meren.

Onderduik hol in Diever
Oud kerkje uit de kolonie tijd in Veenhuizen

Zaterdag 4 augustus we zijn rond 13.00 uur aan gekomen bij de SVR camping Het Klokhuis in Idzega mooie camping aan een best wel groot meer er zijn 2 haventjes die vol liggen met zeilbootjes en motersloepen en voor de rest staan er een 50 caravans, tenten en campers door elkaar. we hebben kennis gemaakt met de boer en zijn vrouw en zijn naar onze plek verwezen gelukkig dicht bij het meer ±30 meter alles gëinstaleerd en klaar voor de eerste duik want het is warm ±28 graden heerlijk samen met Flex een duik genomen,

Op camping Het Klokhuis in Idzega
Het meer bij de camping
Zwaluwennest tegen de boerderij
Samen met Flex zwemmen

Zondag 5 augustus heerlijk rustig geslapen ondanks dat het best wel een volle camping met veel kinderen was het heerlijk rustig tussen 23.00 uur en 0.900 uur dat was de regel op de camping en ik kan je zeggen het was dood stil om 23.00 uur. We gaan vandaag naar Stavoren en Hindelopen is ongeveer een tocht van 65 km met een heerlijke temperatuur 25 graden heerlijk om te fietsen 10.00 uur zijn we vertrokken wij fietsen altijd via de knooppunten dat gaat voor 99% altijd goed en dat was nu ook het geval alleen in Friesland met veel water heb je een obstakel wat pond heet en op zondag varen ze pas vanaf 11.00 uur dus stonden we voor een pond die niet ging, wij terug en de omgekeerde route gefietst maar wel 5 km teveel hierdoor. maar het goede was dat we na 8 km al aan de koffie met appelgebak zaten dicht bij een andere pond dus alles kwam goed. Wij naar het pondje met een heel vriendelijke oude baas die Flex een handje koekjes gaf en honderd uit vertelde heel leuk mannetje.

Pondje It Oerset bij Gaastmeer
We moesten over de Weidesloot
Het naambordje van het pondje

Na de overtocht met het pondje moesten we nog zòn 15 km naar Stavoren en dat was over smalle paadje door weilanden en best wel een stevig windje windkracht 3 en dat is best heftig op het open land, maar Stavoren is een mooi dorpje met het beeldje van het vrouwtje van Stavoren in de haven. het was rond 12.30 uur dus eerst maar even wat drinken op het terras en toen naar de visboer voor een bakkie kibbeling heerlijk was het. Daarna zijn we weer verder gegaan richting Hindelopen langs de Ijsselmeer dijk met gelukkig weinig wind beneden aan de dijk na ± 10 km kwamen we aan in Hindelopen nou dat is net Volendam ze missen alleen Jantje Smit wel onze ogen uitgekeken in de haven waar veel mooie boten liggen.

Vrouwtje van Stavoren
Haven van Stavoren
IJsselmeer

Maandag 6 augustus we gaan vandaag niet zover want het wordt ± 32 graden vinden wij te warm om zover te gaan dus gaan we even naar Sneek ± 20 km was lekker met dit weer en best wel een behoorlijke wind heel leuke plaatsjes tegengekomen met pak em beet 15 tot 20 huisjes en boerderijen in Sneek was het feest geweest op zaterdag volgens ons het einde van de Sneekweek het was rustig en ze waren allemaal aan het opruimen maar toch gezellig lekker op een terras gezeten wat gerund werd door verstandelijk gehandicapte mensen en alles zelf gemaakt dus ook de appeltaart het was heerlijk verder zijn we de stad door gefietst mooi stadje en best de moeite waard om er een keer geweest te zijn mooie boeten gezien (grote moter jachten) en de waterpoort onderdoor gelopen met de fiets ja was leuk. nu weer richting de camping via een omweg want we moeten iets dichterbij nog boodschappen doen en wel in Heeg aan de kop van ons meer, maar eerst onderweg heerlijk gegeten in het wapen van Ijlst een mooi klein dorpje , we zaten aan de waterkant wel druk op het water dus de brug moest elke keer open maar dat gaf niets want dan zie je ook de mooie bootjes. Na heerlijk gegeten te hebben zijn we opweg gegaan richting de camper mooie dag geweest en toch nog 40 km gefietst, morgen een rustdag en dan gaan we overmorgen weer naar een andere camping

Bij het IJsselmeer
Haven van Hindelopen
Moedereend met 8 jongen onderweg
Kerk van Hindelopen
Houtzaag molen De Rat in IJlst
Mooie tuintjes in IJlst
De waterpoort van Sneek

Woensdag 8 augustus we zijn vroeg op pad gegaan vanaf Camping Het Klokhuis was leuk daar maar we willen nog meer zien in de Achterhoek bij Winterswijk zijn we nog niet geweest dus daar gaan we naar toe en wel naar Camping Het Paardeweitje. Het is rustig onderweg alleen moeten we om rijden vanwege een afzetting op de N50 bij Zwolle dus nu via Lelystad naar Apeldoorn en dan binnendoor naar Winterswijk regen en zon wisselde elkaar af maar het was mooi toen we aan kwamen bij een rustige wat oude camping maar het was er perfect schoon en een vriendelijke mevrouw kwam ons ontvangen en verder is het installeren en Flex uitlaten en heb toen gelijk het internet getest maar dat werd hem niet. dus de fietsroutes zijn bestaande routes vanaf mijn telefoon. maar ook mooie routes in een heel mooie omgeving mits je van het boerenlandschap houd natuurlijk afwisselend met bos en weiland en kleine dorpjes en stadjes ja het was er heel mooi. Donderdag 9 augustus het is minder weer beetje bedompt maar toch op de fiets deze route was net als het weer niet zo heel verrassend en mooi als wat we tot nu toe hebben gereden plus aan het eind van de route vlug binnendoor de laatste 4 km want het zou gaan regenen volgen buienradar en ja hoor we waren net binnen en de spullen binnen en afgedekt en toen begon het te regenen. Vrijdag 10 augustus Het was nog steeds bedompen maar wel de temperatuur behalve voor Trees die had de langebroek aan sjaaltje om want ze had het koud het is een mooie tocht van ± 70 km ook nog een stukje Duitsland mee genomen ook, maar weinig koffiepunten/restaurants onderweg dus dan maar koffie bij een rustpunt en een wonder boven wonder een lekker bakkie met een koek uit de automaat heerlijk alleen het eind was minder ik de kopjes weer naar binnen zetten was de deuropening te laag stote ik mijn hoofd op een vreselijke manier (gvd) en een kopje aan diggels maar ja betaald en verdergegaan. Zaterdag 11 augustus rustdag beetje camperschoonmaken en `s middags naar Obeling geweest een campingwinkel heel groot en rommelig Zondag 12 augustus Ja we gaan weer op die fiets en Flex ook weer mee dit keer richting Groenlo en Meddo ± 60 km mooie tocht over bospaadjes en over het platteland door de weilanden heerlijk uiteindelijk kwamen we in Lichtenvoorden uit waar we ook lekker hebben zitten eten en na een uurtje weer op de fiets richting Winterwijk zijn gereden.

De Gulle Smid Restaurant
De Bataaf in Winterswijk
Uitzicht vanaf de Camping
Camping Nieuw Beekdal in Otterlo
Wilde koeien op de Veluwe
De Veluwe in bloei
Trees op de uitkijktoren
Camping Nieuw Beekdal Otterlo

Maandag 13 augustus gaan we rond 10 uur verplaatsen naar Budel in Noord- Brabant het was redelijk weer en rond 13.00 uur reden we Budel binnen om boodschappen te doen voor een paar dagen. 2 km verder was camping De Hoef leuke ook weer wat oudere camping maar wel lekker plekken de camping was smal en uitgerekt en natuurlijk kregen wij een plek achterin de camping toebedeeld dus wassen `s morgens was een stukje lopen en niet 1 keer maar 4 keer heen en weer want Flex moest er ook uit natuurlijk maar plekje 18 was wel groot en lekker uit de zon deels heerlijk. Dinsdag 14 augustus we doen het rustig aan vanmorgen we gaan pas om 10.30 uur op de fiets voor weer een tochtje van ± 60 km rondom Budel we zijn hier bekend van een paar jaar geleden toen stonden we in Bergeijk. Mooie omgeving met veel terrassen die (pvd) allemaal gesloten zijn of nog niet open zijn pas koffie toen we er 30 km op hadden zitten maar wel mooi verder. Woensdag 15 augustus de laatste fietsdag hier in omgeving Budel we fietsen richting Nederweerd Limburg weer heel mooie route maar weinig spectaculaire plaatjes dus heb hier weinig foto`s gemaakt en ook de restaurants waren weer dicht we hadden na 40 km pas ons eerste bakkie en lunch in Nederweerd na vele km om gefietst te hebben voor een bakkie koffie zijn we nadat we heerlijk gegeten te hebben richting Weert en toen naar Budel gereden. Donderdag16 augustus het is weer rustdag en heerlijk zonnig weer  dus lekker website bijwerken want het internet is prima hier en voor de rest lekker luieren en lezen. Morgen  gaan we de laatste week in van onze vakantie en die gaat naar Otterlo op de Veluwe heerlijk op de heide fietsen.