De Servaas brug in Maastricht 2017
Het Station van Rijssen 2022
Plitvice watervallen Kroatië 2014

Vakantieroute 2013

Vrijdag 26 juli 2013 we zijn vanmorgen uitgezwaaid door Kim en Roy en Per en Hessel om 11.00 uur vertrokken uit Odijk en zijn om 13.45 uur aangekomen bij onze eerste stop Camping Polderzicht in Sluis Zeeuws Vlaanderen. We hebben gelukkig nauwelijks file gehad alleen een klein stukje voor Antwerpen. Zaterdag 27 juli hebben in Sluis vreselijk onweer met een stortbui met hagel gehad terwijl ik in de douche stond 50 meter verderop dus ik kon er ook niet uit, dit vond Trees niet leuk want die zat alleen in de camper en we konden zwemmen voor de camper, we zouden eigenlijk naar Brugge gaan maar vanwege het weer (heel harde wind) hebben we dat niet gedaan. Zondag 28 juli zijn we vertrokken naar Frankrijk naar het plaatsje Wissant onderweg hebben we nog even gestopt voor sigaretten voor Trees (in Belgie zijn ze goedkoper) verder is alles goed gegaan alleen het weer was soms heel slecht, we kwamen in Wissant aan met mooi weer ± 25 graden. Vanuit Wissant zijn we Maandag 29 juli vertrokken richting Saint-Pierre-le-Vieux en onderweg koffie gedronken in het dorp Questrecques, in Saint-Pierre-le-Vieux daar hebben we bij een boer op het erf gestaan heel mooi en goedkoop met alles erop en eraan. Vanuit Saint-Pierre-le-Vieux  zijn

Camperplaats Wissant
Camperplaats bij de boer

we Dinsdag 30 juli richting Broglie gegaan, aan gekomen in Broglie hebben we de camper neergezet en een wandeling naar en door het dorp gemaakt leuk dorpje met een heel oud kerkje waar je nog op stoeltjes zit met rieten zitvlak en we staan bij het oude stationnetje van Broglie. Vanuit Broglie zijn we 31 juli vertrokken richting Bagnoles-de-l’Orne (Stefan vlak bij Falaise) daar gaan we op camping La Veè staan voor vier dagen even weer lekker douchen want volgens Trees zit het vuil er dik op en kan ze weer lekker de kleren wassen, het weer is prachtig (01/8 36 graden) en dat blijft het ook de komende dagen. Dus zijn we lekker wezen wandelen rondom de camping en in het stadje Bagnoles-de-l’Orne fietsen was geen optie toch wel veel heuveltjes die je moet nemen en dat gaat hem niet worden met een gewone fiets. En na het wandelen is het lekker smullen van het prutje van Trees. 4 augustus vertrokken naar het volgende plaatsje Fougeres (pnt 12 op de kaart) het begin van Bretange.

Koffie in Questrecques
Oude Stationnetje Broglie
Camperplaats Broglie

Dit is is een heel mooi plaatsje we hebben er lekker gewandeld en veel gezelligheid gezien en mooie gebouwen waar onder het kasteel de Fougeres, een heel mooi theater met een van de vele leuke terrassen. Van Fougeres zijn we door gereden naar camping La Bodonneière in Ardovan om daar het kasteel Sint Michel te gaan bekijken en de abdijkerk alleen die was al dicht we waren te laat op zondag waren er maar tot 18.00 uur bezichtigingen, dat doen we wel een andere keer en zonder hondjes want het is er zo druk en de straatjes zijn niet meer dan twee en een halve meter breed en daar moeten dan heel veel mensen door wij waren er om 19.00 uur en toen was het nog hartstikke druk met vooral Japanners bussen vol. dus wij zijn na een anderhalf uur weer terug gefietst naar de camper en werden onderweg nog getrakteerd op op een voorstelling schappen drijven over de weg dat was heel mooi om te zien hoe die honden dat doen. 5 augustus zijn we onderweg gegaan naar Plouha een camperplaats aan de Noordzee kust eerst even tanken en boodschappen doen onderweg en dan door naar Plouha, onderweg kregen we van Stefan te horen dat we een KLEINZOON kregen dus een stamhouder voor de familie Gunther we waren heel blij met dit mooie bericht. We hebben onder weg geen koffie gedronken omdat het een geliefde camperplaats is waar we naar toe gingen en inderdaad we kwamen rond half twee aan en er was nog een klein plekkie vrij voor ons op een best wel kleine camperplaats,maar als het mooi weer is wil hier je hele vakantie wel staan heel mooi, maar het was geen mooi weer harde wind en regen om de 10 minuten een bui en het was best wel koud maar goed het is maar voor een nachtje. `s avonds hebben we wel een borrel genomen op onze kleinzoon. 6 Augustus 09.50 uur we vertrekken richting Plouguerneau naar camping Curnic Vougot daar blijven we 3 nachten lekker aan het strand mits het weer mee zit en dat zit mee het is ± 20 graden en volop zon we komen  op de heel mooie camping aan om 13.00 uur onderweg even boodschappen gedaan want we blijven hier 3 nachten dus moet er in geslagen worden. en dan even kijken waar het strand is. Wel na 300 meter hebben we het strand gevonden leeg en verlaten en een heel mooie zee met een ruig en rotsachtige kust lijn. Dag twee op deze camping was het iets minder met het weer dus zijn we gaan fietsen om de omgeving te gaan bekijken alleen dat was met een half uurtje bekeken want het ging heuvel op en heuvel af en ik ben halverwege heuvel èèn afgestapt en omgekeerd naar de camping dat was geen doen je heb hier echt mounten bikes nodig want

Chateau de Carrouges
Camping La Veè
L`èglise Du Sacre Coeur van 1937

Bretangne is niet vlak nog geen km Dag drie nog een heerlijk dag je aan het strand geweest heerlijk windje er bij en ik tenminste was KNAL verbrand en Trees een klein beetje `s nachts slecht geslapen maar de volgende paar dagen uit de zon gebleven en het ging weer goed. 9 augustus we vertrekken om 10.25 uur richting Lampaul Plouarzel helemaal binnen door en een stukje binnenland gepakt het was maar 60 km dus rustig aan gedaan onderweg boodschappen gedaan en redelijk goedkoop getankt €1.31 en natuurlijk even bij de bakker langs geweest want ze kunnen hier een heel feest maken van een gebakje heeeerlijk zijn ze,en we kwamen natuurlijk heel leuke dorpjes tegen met heel leuke kerkjes, wat mij op viel is dat de kerkjes er van binnen heel sober uit zien in vergelijking in Oostenrijk en Duitsland want daar is het een en al goud wat de klok slaat hier niet. Ook nu stonden we achter de duinen aan de kust met veel wind maar wel mooi weer heerlijk was het ook dit was een leuk dorpje en een heel groot verschil tussen eb en vloed bij de zee dat kun je zien met de bootjes op het droge met eb in de haven ook daar hebben we weer in de duinen gelopen heel mooi. 10 augustus we gaan om 09.30 uur vertrekken naar de camperplaats in Cameret sur Mer een saaie camperplaats (veel te veel camperplaatsen 80 st)met een verschrikkelijke mooie kust en omgeving, hier merken we ook dat niet elke camperaar even vriendelijk en gastvrij zijn onder elkaar als het gaat om een ander te helpen, de plekken zijn er groot genoeg voor om twee campers op te zetten maar er zijn er maar weinig die elkaar helpen hier mee wij hebben het wel gedaan camper een stuk naar voren en een Italiaans gezin kon ook staan en bedankte ons ook zeer vriendelijk. Aan deze kant van Bretange kun je ook heel goed het verschil zien tussen de Noorzee kust en de Atlantische zee kust die is veel schoner en de zee is een stuk ruiger en de stranden zijn schoner (zeewier) en breder en waarschijnlijk door het weer niet druk maar heerlijk om te vertoeven. 12 augustus we gaan de mooie kust van Bretange verlaten en vertrekken het binnenland in richting Cuegen naar Camping Du Bas de Lande deze camping hebben we trouwens wel aangedaan maar zijn weer verder gegaan, onderweg naar camperplaats in Montertelot dan maar om te eten en een bakkie te doen op de camperplaats al daar maar we komen er achter dat je hier niet

Dorpsgezicht Bagnoles de l’Orne
Le Chateau de La Roche Bagnoles

kan overnachten dus zijn we om 17.00 uur nog een plaatsje 45 km verderop gegaan in Malansac daar hebben we geslapen (geen foto gemaakt) 12 augustus we stappen weer op naar de volgende camperplaats in Nort sur Erdre nog verder het binnenland in we rijden via Redon een wat grotere plaats waar we het treffen de eerste markt in twee weken die we nu onderweg zijn maar het verveeld nog steeds niet we hebben alle twee nog geen behoefte om naar huis te gaan en zeker nu het weer beter gaat worden we zagen onderweg een bord met 26 graden er op dus we gaan de goede kant op naar de zon, we komen aan om 13.15 uur in Nort sur Erdre achter het haventje dicht bij een mooie plas met een recreatie plaats voor jongeren voetbal enz het is een mooi net geasfalteerd en met steentje geplaveide camperplaats. 13 augustus we zijn om 09.45 uur vertrokken  richting het Loire gebied en wel naar Saint Martin de la Place een leuke twee sterren camping Camping Terre d’Entente aan de oever van de Loire we zijn hier om 13.00 uur aan gekomen,

Kasteel de Fougeres
Kasteel Sint Michel

14 augustus we hebben vannacht weer heerlijk geslapen op deze kleine maar fijne camping alles is aanwezig en niet duur dus helemaal naar het zin we gaan vandaag naar Saumur fietsen ± 8 km helemaal lang de rivier de Loire een leuk stad je in het Loire gebied met het eerste Chateau/Kasteel wat we zien Le Chateau de Samur we mochten er niet in met de hondjes dus hebben we het aan de buiten kant bekeken heel mooi kasteel uit de 14de eeuw, de camping eigenaar zij dat het vlak was maar dat was niet helemaal het geval zeg maar 75% was vlak en de rest was stevig in zij 1ste versnelling omhoog we zijn aangekomen en hebben een mooi stadje gezien op naar de volgende in dit gebied. 15 augustus het wordt warm vandaag 29 graden dus we blijven lekker bij de camper?? we besluiten toch om een stukje te gaan wandelen langs de Loire richting Saint-Clément-des-Levées dat viel met de warmte best wel tegen dus we hebben even heerlijk uitgerust langs het water en hebben even een terrasje gepakt in Saint-Clément-des-Levées en na een half uurtje zijn we weer terug gewandeld en net voor Saint-Martin-de-la-Place zat een eettentje waar we nog wat gedronken hebben zo zijn we toch nog de hele middag bezig geweest met die 8 km. 16 augustus een drukke dag dus we zijn na het eten vroeg weg gegaan richting Fontevraud-l’Abbaye om daar een abdij te gaan bezichtigen ook daar mochten de hondjes niet naar binnen dus ben ik alleen gegaan Trees bleef bij de hondje het was een mooie abdij maar wel kaal alles was eruit gehaald dus een leeg gebouw (wel mooi hoor) bekeken met een paar nep monniken van gips die lagen daar opgebaard. Daarna nog even een Nederlandse man gesproken op het terras die daar in de omgeving al tien jaar woonde hij vertelde wat leuke dingetjes van de omgeving. Vanuit Fontevraud-l’Abbaye zijn we door gereden naar Azay-le-Rideau om een kasteel te gaan bezichtigen maar daar konden we nergens een parkeerplaats vinden en zijn toen door gereden naar Villandry om daar een kasteel te gaan bezichtigen met zijn mooie tuinen er om heen en waar dit

Het strand op de camperplaats in Plouha
Trees op de kade in Plouha
De Regenboog boven de zee

kasteel ook om bekend staat. En naar afloop van de bezichtiging van het Chateau heerlijk BBQ in het park er naast waar ook de camperplaats was. 17 augustus zijn we om kwart over negen vertrokken richting Amboise waar ook een Chateau te zien is onderweg was het heerlijk weer en we reden eigenlijk naast de Loire dus een heel mooi beeld naast ons het was net de dijk bij Wijk bij Duurstede maar dan in Frankrijk. In Amboise aangekomen hebben we de camper langs de weg geparkeerd waar ook een kunstenaar het Chateau aan het schilderen was en dat deed hij heel mooi.Toen zijn we het stadje ingegaan en het was een heel gezellig stadje met een mooie brug en met leuke terrasjes waar we dan ook even koffie gedronken hebben, en langs het kasteel gewandeld. Van Amboise zijn we vertrokken richting Chambord geheel langs de rivier de Loire gereden een maal in Chambord hebben we de camper op de parkeerplaats gezet en daar hebben we voor mij het mooiste chateau gezien van de Loire vallei en wat een kolossaal  gebouw echt heel mooi. Van Chambord zijn we door gereden naar Saint-Père-sur-Loire daar hebben we op Camping Hortus overnacht en besloten vanwege het mindere weer wat er aan zou komen en dat kwam ook we hebben zondags 18 augustus de hele dag in de regen gereden en maandags 19 augustus ook met regen vertrokken dus via nog twee camperplaatsen of kleine campings zijn we richting Nederland, we zijn via een kleine camping in Arc-en-Barrois en camperplaats Fuussekaul in Luxemburg op 20 augustus aangekomen in Lottum daar hebben we nog lekker een 50 km gefietst en `s avonds lekker gegeten bij de plaatselijke kroeg om de vakantie af te sluiten want we zijn inmiddels weer lekker thuis in Ojik 22 augustus. Ook dit jaar hebben we een lekkere vakantie gehad en toch ook veel gezien in Bretange en de Loire vallei.